-Bezoek Museum collectie Wings to Victory
Wings to Victory heeft momenteel geen eigen museum locatie.
Een deel van de Museum collectie is ondergebracht op vliegveld Seppe.
Een collectie met luchtoorlog gerelateerde spullen rondom de vliegeniers en de vliegtuigen van de Royal Air Force(RAF), United States Army Air Force(USAAF), Luchtvaart Afdeling(LVA), Marine Luchtvaartdienst(MLD) en de Luftwaffe.
U vind er van alles wat maar iets te maken heeft met de luchtoorlog in WO2.
Maak een afspraak via [email protected] of 0623131657.
De entree bedraagt € 6,-.
Met persoonlijke uitleg of in combinatie met een lezing. Vraag naar de mogelijkheden.
Ook "Dutch", de houten RAF piloot die symbool staat voor de omgekomen geallieerde vliegeniers uit WO2, is hier ondergebracht.
Een deel van de WtV collectie is tevens "on line" hieronder te bekijken.
-Museum collectie Wings to Victory "On Line"
Een deel van de Wings to Victory museum collectie is hier "on line" te bekijken. Zo krijgen geïnteresseerden vanuit de hele wereld de gelegenheid om een deel van onze collectie te bekijken. Bij elk item wordt een korte uitleg gegeven.
De "on line" collectie is onderverdeeld in:
-De Zeeuwse vlieger Dries van der Poest Clement:
-De Canadese navigator Albert William Thompson RCAF:
-1/Lt Waarnemer Barend van Steenbergen IV-2 LV.R:
-Kapitein vlieger/waarnemer KNIL Paul van Buuren
-Wings to Victory museum collectie
-Museum collectie Zeeuwse vlieger Dries van der Poest Clement:
Dries van der Poest Clement is een bekende Zeeuwse vlieger. Hij behaalde zijn burger brevet ruim voor de Tweede Wereldoorlog, vloog bij de Luchtvaartafdeling(LVA) tijdens de meidagen van 1940, zat in het verzet gedurende de oorlog en vloog onder de Royal Air Force met een Auster III verkenningsvliegtuig. Met dit vliegtuig vloog hij tegen een berg, maar overleefde dit zware ongeval. Hiermee eindigde wel zijn vliegers loopbaan. Hij schreef een boek over zijn leven en bouwde vele modellen. Deze modellen en meer zijn bewaard gebleven. Een deel hiervan is te vinden in de Wings to Victory collectie.
-Wings to Victory Museum collectie F/Lt Albert William Thompson RCAF
In juni 2023 ontvingen we van de zoon van F/Lt A. W. Thompson meerdere persoonlijke spullen van zijn vader. A.W. Thompson moest op 14 mei 1943 zijn vliegtuig, een Halifax, boven Hoofdplaat Zeeland verlaten, na aangeschoten te zijn door een Duits jachtvliegtuig. Vier bemanningsleden kwamen om het leven en liggen begraven in Vlissingen. F/Lt A.W. Thompson en twee andere konden het vliegtuig op tijd verlaten en werden krijgsgevangen gemaakt. Hij overleefde uiteindelijk de oorlog. Hij overleed in 1990.
Een prachtig gebaar en een blijk van waardering van de Thompson familie.
Met deze spullen wordt de inbreng van de Canadese vliegeniers van de RCAF herdacht.
Mede door de inbreng van de Canadese vliegeniers hebben wij uiteindelijk onze bevrijding te danken.
Opdat wij niet vergeten!
A.W. Thompson during training in Canada 1941.
Thompson in flight overall during training in Canada.
Training in the UK 1942. Thompson is in the top row third from left.
Telegram that F/Lt A.W. Thompson is missing.
Telegram by the International Red Cross to the family that their son was taken prisoner of war.
Telegram to the Thompson familiy that A.W. Thompson was liberated and safely back in the UK.
A.W. Thompson in 1970 on a Prisoner of War(POW_ reunion.
F/Lt A.W. (Bill)Thompson and several "wings".
Service Dress RCAF F/Lt A.W. Thompson
Medals en brevetten F/Lt A.W. Thompson
Parachute bag F/Lt A.W. Thompson
Label Irvin parachute bag with name F/Lt A.W. Thompson.
Member card of F/Lt A.W. Thompson of the Caterpillar Club. Every airman who used his parachute recieved this club card from the Irvin parachute company.
Details cap of F/Lt A.W.Thompson.
The halfwing "O" of Observer. Below the wing several ribbons.
A RCAF recruting poster.
The officers cap of F/Lt A.W. Thompson. Made in Montreal Canada.
The "streetname" Canada worn on the shoulder of the uniform. A.W. Thompson joined the RCAF as a volunteer.
1e Lt Waarnemer B. van Steenbergen IV-2 LV.R.
Barend van Steenbergen was één van de Nederlandse vliegeniers die op 10 mei 1940 in Zeeland om kwam. Zijn vliegtuig, een Fokker CV, werd neergehaald door een Duits vliegtuig. Hangende aan zijn parachute werd hij nog een keer door het Duitse vliegtuig beschoten. Hij overleed enkele dagen later. Ook de piloot Res 2e Lt W. Rooseboom kwam hierbij om het leven.
Herinneringen en een eerbetoon aan Barend van Steenbergen:
Barend van Steenbergen in 1937.
Barend van Steenbergen in zijn LVA uniform.
Barend van Steenbergen bij Fokker S-IV.
Barend met collega's(2e van rechts).
LVA vliegeniers. Barend van Steenbergen staat 4e van rechts.
Barend van Steenbergen met zijn 2e vrouw Anneke van Steenbergen.
Barend van Steenbergen in Zeeland. Foto is van 21 april 1940.
3x Fokker C-V. Achteraan de "606" waarmee Res 1e LT B. van Steenbergen en Res 2e Lt W. Rooseboom op 10 mei 1940 zouden verongelukken.
Het graf van Barend van Steenbergen te Noordgouwe in mei 1940.
Barend van Steenbergen is na de oorlog herbegraven en ligt nu op het Militair Ereveld Grebbeberg te Rhenen(Foto Oorlogsgravenstichting).
Tijdens de overhandiging in 2014 van de memorabilia van Barend van Steenbergen aan Wings to Victory, werd Mw. Anneke van Steenbergen-Postma geïnterviewd door Omroep Zeeland.
Kapitein vlieger/waarnemer KNIL P. van Buuren
Alle onderstaande voorwerpen zijn afkomstig van kapitein Paul van Buuren, KNIL vlieger. De delen zijn in 2014 geschonken door de weduwe van P. van Buuren aan Wings to Victory. Ter herinnering en een eerbetoon aan Kapitein vlieger/Waarnemer KNIL Paul van Buuren.
Het volledige curriculum vitae van Kapt. Van Buuren is hier te vinden
Paul van Buuren. Foto NIMH Beeldbank.
Oorlogs Herinnerings Kruis met drie gespen, Eremedaille Orde en Vrede en Nederlands Vliegers Kruis.
Nederlands Vliegerskruis in de originele doos van de Londense fabrikant, uitgereikt aan Kapitein P. van Buuren. Dit was het equivalent van het Britse Distinguished Flying Cross(DFC).
Nederlands Vliegerskruis. Uitgegeven door de Nederlandse regering vanuit Engeland in 1941 als equivalent van het Britse DFC.
Baton Nederlands Vliegerskruis van kapitein Paul van Buuren.
Nederlands Oorlogs Herinnerings Kruis uitgereikt aan Paul van Buuren, voorzien van een drietal gespen; voor actieve dienst in Nederlandsch Indië 1941-1942, voor oorlogsvluchten 1940-1945 en voor actieve dienst in Oost-Azië-Zuid-Pacific 1942-1945.
Baton Oorlogs Herinnerings Kruis met drie gespen.
Stropdas Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL).
Ereteken voor Orde en Vrede. Uitgereikt aan Paul van Buuren voor actieve dienst in Nederlands-Indië na 1945.
Baton van Ereteken voor Orde en Vrede. Uitgereikt aan Paul van Buuren voor actieve dienst in Nederlands-Indië na 1945.
Vlieger-Waarnemer wing brons KNIL.
Vlieger-Waarnemer wing zilver KNIL.
Kraag embleem KNIL luchtvarenden.
KNIL schouder embleem van Paul van Buuren.
Speld van het Nederlandse No.18 squadron KNIL.
Baumuster DR 2 Duitse rekenschijf, gebruikt door de Nederlandse vliegers en navigators.
Rekenschijf gebruikt door Paul van Buuren.
Button ICAO bijeenkomst 1948.
Rekenschijf gebruikt door Paul van Buuren.
Paspoort van Paul van Buuren uit de jaren zeventig.
Dhr Paul van Buuren in de jaren zeventig.
Persoonlijk logboek uit 1944 van Paul van Buuren, KNIL vlieger. Hij vloog o.a. veel met de Mitchell B25.
Logboek van Paul van Buuren. De Nederlandse N5-registraties van de KNIL B25 vliegtuigen, waarmee Van Buuren gevlogen heeft, staan in zijn logboek.
Een tweetal persoonlijke logboeken van Kapitein van Buuren bevinden zich in de collectie van Wings to Victory.
-Wings to Victory Museum collectie algemeen
Hieronder kunt U een deel van de collectie bekijken van Wings to Victory. Kriskras door elkaar met informatie over uniformen, uitrustingsstukken, persoonlijke spullen, emblemen, vliegtuigmodellen, vliegtuiggereedschappen, vliegtuigonderdelen, opgegraven en opgeviste vliegtuigdelen, foto's, documenten etc. Kortom alles wat enigszins op de luchtoorlog betrekking heeft. We geven met de bijgevoegde tekst enige uitleg over het museumstuk. Veel plezier met het bekijken van deze unieke collectie!
Heeft U spullen die thuis horen in onze collectie en U wilt hiervan afstand doen, dan kunt U deze schenken aan de stichting Wings to Victory, maar U kunt deze ook in bruikleen geven. Hiervoor heeft de stichting bruikleen formulieren met de voorwaarden. Klik hier om het formulier te downloaden.
Met aan de binnenzijde notities van de eigenaar. Coördinaten(posities) van Engelse vliegvelden.
Lucht aangedreven gyroscopisch kompas. De gyro zorgde voor stabiliteit en daardoor was de koersaanwijzing rustiger.
Gyro instrument om de positie van het vliegtuig t.o.v de horizon te bepalen. Nodig bij het vliegen in wolken en slecht zicht.
Magnetisch kompas. Een van de weinige navigatiemiddelen die een vlieger tot zijn beschikking had. Met vloeistof gevuld.
Air Ministry thermosfles. Werd mee genomen op lange vluchten. Vluchten van soms wel 8-9 uur!
Lucht aangedreven Turn & Bank. Dit instrument gaf aan of het slipte en de mate van hoekverdraaiing.
Brandstofkraan geallieerd vliegtuig. Niet bekend van welk type vliegtuig.
Sigarettenhouder met Royal Air Force embleem. Het persoonlijke bezit van veel RAF personeel.
Hoogtemeter voor op de pols. Gebruikt door vliegers van de Luchtvaart Vlieg Afdeling(LVA). Stamt uit de tijd voor wo2.
Air Ministry rekenschijf. Voor het berekenen van de grondsnelheid en de juiste koers na invoeren van de wind(hoek).
Air Ministry seinsleutel. De meeste vliegtuigen hadden deze aan boord om naast de radio berichten door te sturen.
Kleptuimelaar Wright Cyclone R2600 motor. Een veertien cilinder stermotor van o.a. de B25 Mitchell bommenwerper.
Air Minstry reddingsbijl. Dit was voor een bemanning het gereedschap om in geval van nood zich een uitweg te banen.
Klep Wright Cyclone R2600 motor.
Benzine handbediende pomp North American Harvard. Hiermee werd brandstof vanuit de tank opgepompt.
Onderdeel Revi vizier Duits ME109 jachtvliegtuig. Gevonden op de slikken van Waarde.
Royal Air Force "dogtags"(persoonlijke dataplaatje). Dit waren fiber plaatjes. Hierop stond zijn naam en militair nummer.
Air Ministry hulpmiddel voor de navigator om op een vliegkaart (aan boord van een vliegtuig) lijnen te trekken.
Deel veiligheidsriem vliegtuig. Niet bekend van welk vliegtuig.
R1820 Wright Cyclone motor met propeller uit Amerikaanse B17 bommenwerper.
Poolse Luchtmacht "Cap" embleem. Veel Poolse piloten vochten tegen Duitsland vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Air Ministry "Dinghy"(reddingsboot) mes. Met een handvat van kurk zodat het niet zou zinken. Met touw aan boot bevestigd.
Royal Air Force luciferdoos houder van metaal. Het doosjes lucifers kon hierin geschoven worden.
Een perslucht aangedreven zuigermotor van een torpedo. Geheel van brons gemaakt. Deze motor maakte weinig lawaai.
Pratt & Whitney R2800 stermotor. Afkomstig van een P47 Thunderbolt die bij Oude Tonge op Goeree en Overflakkee geborgen is.
Een krukas van een Engelse Rolls Royce Merlin motor. Meerdere drijfstangen zijn gebroken.
Een Gipsy Major 4 cilinder motor. O.a. gebruikt op de DeHavilland Tiger Moth, Auster en DeHavilland Chipmunk.
Achterstuk van een Avro Lancaster. Hierop werd de staartkoepel gemonteerd. Uit Saefthinge. Van Lancaster LL720.
Een staartwiel van een Bristol Beaufighter. Geborgen uit zee en opgeknapt door vrijwilligers van Wings to Victory.
Een aggregaat van de Royal Air Force.
Een lampje voor een reddingsvest. Voorzien van batterijen en een schakelaar. Het behoort tot de uitrusting van de USAAF.
Een kartonnen doos van het Rode Kruis bestemd voor krijgsgevangenen(POW's) spullen toe te sturen. Zeldzaam!
Een fraaie beschildering op ware grootte gemaakt door Krijn Krijnsen. Het betreft een Amerikaanse vliegenier(USAAF).
Een "metalen wing" van de Marine Luchtvaart Dienst. De Luchtmacht en de Marine LVD hadden eigen "wings."
Turn & Slip indicator en een toerenteller instrument. Van Engels fabricaat en waren in veel engelse vliegtuigen gemonteerd.
Een Duits polskompas gebruikt in wo2 door vliegtuig bemanningen.
Bestek voorzien van RAF tekens. Vrijwel alle RAF en Air Ministry voorwerpen waren gemerkt.
Resten van horloge van F/Sgt Dworski, een poolse piloot onder de RAF. Gevonden op de crashplaats te Krabbendijke.
Olieluikje van de Spitfire van Dworski. Zichtbaar zijn de Poolse kleuren en de naam "Poland." Gevonden door Dhr Vogelaar.
Persoonlijk boekje van een "RAF woman" waarin alle persoonlijke gegevens vermeld stonden.
Strijklucifers voorzien van "Warbond" teksten. Hiermee werd de strijd tegen Duitsland bekostigd.
Een afbeelding van een Cavia(Guinea pig) met vleugels als symbool van gewonden die plastische chirurgie nodig hadden.
Dit niet officiële Engelse teken werd vaak niet zichtbaar op het uniform gedragen. Zoals hier onder de borst flap van de jas.
Lid van de Caterpillar club werd de RAF man als hij zijn chute had moeten gebruiken. Uitgereikt door Irvin, de chute fabrikant.
Dit lidmaatschap werd uit gereikt aan Sturt Hunt welke in 1944 boven de Oosterschelde zijn Halifax per chute moest verlaten.
Dit niet officiële Engelse teken werd vaak niet zichtbaar op het uniform gedragen. Zoals hier onder de borst flap van de jas.
De schouderemblemen van een Engelse RAF "service dress." RAF logo, korporaal strepen en radiotelegrafist logo.
Het ingenaaide informatie label in de wollen RAF jas. Voorzien van de datum "1940" en maatvoering.
De schouderemblemen van een Nederlandse marine vlieger in RAF dienst; "Royal Netherlands Navy" en de marine rang.
De Nederlandse Marine Luchtvaart Dienst "wing" en toevoeging "W" van "waarnemer". De MLD was onderdeel van de RAF.
Foto van Nederlanders in Engeland in het Nederlandse marine uniform. In het midden Bakker, comman-dant van het 320 squadron.
Een bijbeltje in klein formaat. Uitgereikt aan alle militairen op de grond, op de zee en in de lucht. Voorzien van RAF logo.
"On active Service" met een boodschap van H M King George VI. Links de naam van de eigenaar.
Steun de "War Bonds" actie. Tekst staat op pakjes strijklucifers uit wo2. Dit fonds haalde geld op in de strijd tegen de vijand.
Horlicks tabletten gebruikt door militairen en dus ook door vliegeniers. Het helpt om vermoeidheid tegen te gaan.
RAF Form 441, "navigation log." Elke vlucht werd dit formulier ingevuld. Het bevat details over wind, koers, tijden etc.
RAF Form 441. De binnenzijde van het formulier. Gegevens over de gehele vlucht werden genoteerd door de navigator.
Wo2 kartonnen sigaretten doosje.
Een ontsteker van een engelse bom. Deze stelde de bom "scherp" na het loskomen. Geheel van brons gemaakt.
Een RAF persoonlijk "logbook", Form 1767. Elk bemanningslid had een eigen "logbook." Deze is van een Ned. piloot.
Een RAF notebook. Alle boeken hadden een eigen nummer. Dit is Form 714.
Een "AM" publicatie. Informatie over het schieten; vooral over de afstand tot het doel en de hoek waaronder geschoten werd.
"Airmail", een magazine uit wo2. Wings to Victory gebruikt deze naam ook voor het clubblad. Een mooie woordspeling.
Heel klein kompas, een "escape(ontsnappings) kompas." Afkomstig van USAAF airman uit B24 in Zeeland neergestort.
Geen hele "wing", maar een halve. Voorzien van een "T". Een zogenaamde "half wing". Van een nederlandse (T)elegrafist.
Diverse RAF en RCAF(Canadian) uniform knopen.
Meerdere duiven gingen mee aan boord van de Engelse bommenwerpers. Alleen in de eerste jaren van wo2.
Een RAF box met duif. Een reproductie van deze box gemaakt door vrijwilligers van Wings to Victory.
Een vlag met tekst "Lest we forget", opdat wij herdenken! De klaproos(poppy) als symbool van herdenken.
Een "pigeon"(duif) vlucht boek. Vluchten stonden hierin. In wo2 zijn niet veel vliegeniers door berichten van duiven gered.
De bekende Engelse theedoek. Hier voorzien van de meest voorkomende bommenwerpers en hun basissen.
De beroemde Supermarine Spitfire en de Hawker Hurricane. Van groot belang tijdens de Slag om Engeland in 1940.
De Spitire! Een geduchte tegenstander van de Duitse jachtvliegtuigen. Met alle squadrons die vlogen met de Spit.
Een grote RAF "wing". Deze dient uitsluitend als decoratie!
Een United States Aimy Air Force(USAAF) borst chute. Een type chute voor bemanning van een bommenwerper.
De achterzijde van de chute, voorzien van stalen haken. Zo kon de vliegenier de chute snel aan zijn harnas klikken.
USAAF A-4 parachute voor bommenwerpers. Deze werd aan boord niet gedragen, maar lag in ieders nabijheid.
Een indrukwekkend plaatje. Een Lancaster vliegt over vliegeniers in een veld met klaprozen. Bomber C: 55000 doden.
Een foto van Barend van Steenbergen(rechts) 21 april 1940. 10 mei 1940 kwam hij om in Zeeland. Zijn uniform is bewaard.
De jas van het zomertenue van LVA vlieger Barend van Steenbergen met daarop geborduurd zijn Waarnemer "Wing."
De broek met zijn naam erop geborduurd. De broek en de jas maken deel uit van de WtV museumcollectie.
De kraag met de 1e Luitenant sterren en het propeller embleem van de Nederlandse Luchtvaart Afdeling(LVA) van Barend.
De vlieger en waarnemer "wing" van Barend van Steenbergen. Geborduurd met metaaldraad. Werd op het hart gedragen.
De "nederlandse" knoop op het uniform van Barend van Steenbergen.
Een fraai plaatje. Een jonge RAF man als symbool voor de vele gesneuvelden. "We will remember them".
Een "goud metalen Waarnemer wing" van de Marine Luchtvaart Dienst.
Air Ministry kabelspanningsmeter. Met dit gereedschap werd de juiste spanning op de stalen flexibele stuurkabels gezet.
Een "noseart" op een vliegtuigdeel. Vele vliegtuigen waren voorzien van fraaie tekeningen en opschriften op de neus.
De PH-NET Taylorcraft AOP Mk V uit 1944. In eigendom van Wings to Victory en een van de topstukken uit de collectie.
De leren handschoenen van Herbert Davy, een staartschutter in een RAF Lancaster. Handschoenen met een verhaal!
Een hulpmiddel om aandacht te trekken in geval van nood. Spiegel met richt staafje. Gift van Herb Davy aan WtV.
Een "metalen goud Marine half wing". De "S" staat voor "Schutter."
Een stoeltje gemaakt door een krijgsgevangene uit een houten propeller. Voorzien van de datum en de naam van het kamp.
Een houten Tigermoth gemaakt door Krijn Krijnsen. Voor een foto momentje voor de kleintjes. Werkt altijd goed.
Een P11 engels kompas uit o.a. een Auster. Voor montage op de kop en op de spiegel kon dan de koers afgelezen worden.
Een P11 kompas zit ook in onze Auster, PH-NET gemonteerd. De koers wordt via de spiegel afgelezen.
Een gepantserde stoel. Waarschijnlijk uit een B24. Uit zee. Een van de weinige delen die de piloot kon beschermen.
Vlieger "wing" van van der Poest Clement, de bekende Zeeuwse vlieger. Uniform batons en Ned. schouder embleem.
Een fraai portret van Wing Commander Guy Gibson. Wings to Victory herdenkt hem elk jaar op 19 september te Steenbergen.
Meerdere boeken zijn door hem en over W/C Guy Gibson geschreven.Hij leidde het bombardement op de Roerdammen.
Houten test propeller tbv een Gipsy Major motor. Voorzien van versterkte slagranden. De testprop heeft een kleine diameter.
De propeller is voorzien van een tekening nummer(DRW), de tekst "Gipsy Major test fan", het serienummer en de diameter.
Zuurstofmasker typeA-14 van de Amerikaanse Luchtmacht(USAAF). Nodig voor het vliegen op grote hoogten.
Een zeldzame RAF officiers pet voor Ned. vliegers. Dit is te herkennen aan de zwarte band met de schuine patronen.
Wings to Victory "nose art". Geschilderd door Krijn Krijnsen op de neus van de Piper Cub L4 van eigenaar Hans Beerens.
RAF "Airmans service and pay book". Het persoonlijk zakboek van elke vliegenier. Met veel persoonlijke data.
RAF "Airmans service and pay book". De gegevens van de eigenaar.
RAF "Airmans service and pay book". Met de rangen, maar ook de toestemming voor verloven.
RAF "Airmans service and pay book". Kaartjes zitten nog in het boekje. O.a. een ticket voor de ferry naar Kyleakin.
Kaart met vliegtuigverliezen in Zeeland.
Lichtjesavond 2018 te Vlissingen. Meer dan 200 vliegeniers, die in Zeeland omkwamen liggen hier begraven.
Vrouwen werkzaam aan een Wricht Cyclone motor. Zij verricht-ten veel oorlogsarbeid. De mannen vochten aan het front.
Een "goud metalen wing" van de Ned. Luchtmacht. Hier een "wing" van een Vlieger en tevens Waarnemer.
10 mei 1940. Een bord ter herinnering aan de "gebroken vleugels" van de LVA, de verloren strijd tegen de Duitsers.
Een advertentie van Taylorcraft Auster, de fabrikant van de Mk V, het observatie- en verkennings-vliegtuig van de RAF.
"Operation Manna", de voedseldroppings boven Nederland door Lancasters en B17's. De Duitsers keken toe.
Een opengewerkt engels type P kompas. Een kompasroos die naar het noorden wijst. In het kompas zit dempingsvloeistof.
Een Nederlandse medaille. Het Vliegerskruis. Uitgereikt voor daden van initiatief, moed en volharding tegenover den vijand.
"Window". Aluminium strookjes om Duitse radar te verstoren. Werd in bundels uit Engelse bommenwerpers gegooid.
Engels boekje; navigatie voor vliegtuigbemanningen. Het goed kunnen navigeren van een vliegtuig was van levensbelang.
Een vooralsnog onbekende overall. Is van Franse makelij. Van Franse vliegenier? Als U het weet mag U het zeggen.
Engelse Dispatch BMB helm uit 1944. Geschilderd in luchtmacht grijs en Ned. roundel en gebruikt in de ML-KNIL.
Een "goud metalen Marine half wing". De "S" staat voor "Schutter", "T "voor "Telegrafist"en de "M" voor "Mechanieker."
Een RAF pet voorzien van een Marine Luchtvaart Dienst em-bleem. Ned. personeel in UK behielden hun eigen uitrusting.
Boekje vol met RAF humor. AC Plonk in de hoofdrol. AC2(Aircraft Man 2) is de laagste rang in de RAF.
En een bladzijde uit het leven van RAF AC Plonk. Zijn rang is duidelijk de laagste!
USAAF "sewing kit"(naai set). standaard uitrusting van de vliegenier.
De inhoud van de naai set. Voorzien van schaar, draad, knopen, spelden en naalden. De naam is ook vermeld.
Zonder woorden.
Een koperen type plaatje. Met "Drawing number en Fuel Cap 30 Gallon". Een extra romp tank voor de Spitfire. Uit zee.
Een overzicht van allemaal Nederlandse Wings. Zowel van de Luchtmacht als van de Marine Luchtvaart Dienst.
Een "metalen wing" van de Nederlandse Luchtmacht. De Luchtmacht en de Marine LVD hadden eigen "wings."
Een "vroege metaal goud Waarnemer wing" van de Ned. Luchtmacht.
Een "goud metalen Marine half wing". De "S" staat voor "Schutter" en de "T" voor "Telegrafist."
Een "goud metalen gouden wing" van Ned. Luchtmacht monteur.
Een Engelse cap, onderdeel van het reddingsvest. Door deze op het hoofd te dragen was men beter zichtbaar!
Het vliegveld "Souburg" met contouren en banen getekend op een recente kaart. Nu wijk Westerzicht in Vlissingen.
Oorlogsherinneringskruis, een Nederlandse onder-scheiding voor krijgsver-richtingen. Gefabriceerd door FA Tack uit Breda.
Oorlogsherinneringskruis met diverse gespen. Voor "Oorlogsvluchten", actie in "Ned. Indie" en "Azie-Zuid Pacific".
Een Air Ministry kompas compensator. Om kompasfouten zo klein mogelijk te maken.Zat dicht bij het kompas gemonteerd.
Een "goud metalen Waarnemer wing" van de Marine Luchtvaart Dienst.
Een Auster V ergens in Nederland. Werden vaak gevlogen door vliegers van de Royal Artillery. Met schouderembleem en logo.
320, een Nederlands squadron in de RAF. Het bestond groten-deels uit Ned. marine mensen. Dit is hun wapenschild.
"Fleet Air Arm"(FAA, de Engelse Marine Luchtvaart Dienst) batch van een "observer"(waarnemer).
"Fleet Air Arm"(FAA) "wing". Het ankertje ontbreekt. Meerdere vliegtuigen van de FAA zijn in Zeeland neergekomen.
18e squadron ML-KNIL Netherlands East Indies.
Velen schreven hun naam op de uitrusting. Hier de naam van 2Lt Morton, een USAAF piloot.
Ned. KNIL "wing" van een vlieger-waarnemer. De "W" is be-weegbaar t.o.v de "wing". Deze "wing" is van Paul van Buuren.
Een schouder embleem van een Nederlander op een RAF uniform. Meerdere uitvoeringen werden in wo2 gebruikt.
Een label in de voering van een USAAF officier jas. Deze is in Londen gemaakt. Een jas van goede kwaliteit.
Een ring gemaakt van "vliegtuigglas". Dit was het in wo2 nog weinig gebruikte perspex. Ook in Nederland dit vaak bewerkt.
Een fors Engels magnetisch kompas, type P10. Standaard uitrusting van veel Engelse bommenwerpers.
Een mutslint van de Koninklijke Marine. Ook gedragen door de Marine Luchtvaartdienst. Uit de periode 1940-1945.
Nederlanders van 320 squadron van RAF Bomber Command op een Engelse bomwagen. De Ned. marinepetten zijn te zien.
Een Amerikaanse onderscheiding, de "Air Medal" in originele doos. Voor een persoonlijke heldendaad tijdens vluchten.
De USAAF "Air medal". Op de voorzijde de Amerikaanse adelaar. De medaille is lager dan het Dist. Flying Cross(DFC).
Een glazen karaf van de RAF. Het RAF logo is te zien op deze karaf.
Een zogenaamde RAF "Sweetheart Brooch". Een propeller voorzien van RAF logo. Dit betreft geen formele RAF speld.
Amerikaanse venturi van een vliegtuig. De venturi zorgt voor onderdruk om gyroscopen in instrumenten aan te drijven.
Unites States Army Air Force(USAAF) officiers insignes.
Een Nederlands Marine embleem van een "vliegtuigmaker".
De gesp "Bomber Command(BC) ". Deze verscheen pas in 2013! Ruim 70 jaar geen blijk van waardering ontvangen.
Gesp voor op de Europe 1939-1945 Star. Velen uit BC weigerden deze onderschei-ding; "te laat en geen eigen medaille!"
Houten model vliegtuig voor vliegtuigherkenning. Waarschijnlijk door de Duitsers gebruikt. Model is een Westland Whirlwind.
18e squadron ML-KNIL Netherlands East Indies.
Houten doosje met RAF logo. In het deksel een plaatje met de naam van Sgt L. G. Smith. Hij kwam om in Zeeland op 12 mei 1944.
In de nacht van 12 mei 1944 kwamen 3 Lancasters in Zeeland neer. 18 RAF vliegeniers kwamen hierbij om het leven.
Een stoffen USAAF "wing" op een officiers jas.
Advertentie voor het Spitfire Fund. Donaties om Spitfires te kopen. Donateurs kregen een broche voor in het knoopsgat.
Spitfire Fund. Donateurs kregen een Spitfire broche voor in het knoopsgat. De actie werd in mei 1940 opgestart.
Spitfire Fund. Donateurs kregen een Spitfire broche voor in het knoopsgat. De actie werd in mei 1940 opgestart.
"Air Ministry" doosje waarin de onderscheidingen zijn verstuurd. Hier geen persoonlijke overhandiging, maar via de post!
En een bijlage waarop aangekruist welke medailles geleverd zijn. En met uitleg over de onderscheiding.
France & Germany Star. Engelse militaire campagne "medal." Voor militairen die na juni 1944 in Europa gediend hebben.
1939-1945 Star. Engelse militaire campagne "medal." Voor militairen die in de periode 1939-1945 gediend hebben.(1943)
1939-1945 war medal(1945). Engelse militaire campagne "medal." Voor militairen die in 1939-1945 gediend hebben.
1939-1945 war medal. Engelse militaire campagne "medal." Voor militairen die in de periode 1939-1945 gediend hebben.
Een schrijven met bedankje voor bewezen diensten. Deze medailles zijn nooit gedragen. De reden hiervoor niet bekend.
Stoffen emblemen van de USAAF. Een "gouden" 2Lt streep en de USAAF badge op de schouder.
USA "dogtag", het persoonlijke herkenningsplaatje. Voorzien van naam en Service Nummer.
Een "Prisoner of War)POW), persoonlijk plaatje van een krijgsgevangene. Voorzien van nummer en kampnummer.
RAF tas voor de navigator. Tas is voorzien van stempels; zie volgende foto's.
Met "Air Ministry" logo, de "Kings Crown" en de letters "AM".
Gemaakt door de bekende Engelse maker van uniforms en uitrustingsdelen J. Compton Son & Webb in 1944.
"Air Ministry Mae West" Reddingsvest. Voorzien van diverse hulpmiddelen. De RAF vlieger droeg deze in het vliegtuig.
"Mae West" was niet de officiële Air Ministry bena-ming voor het zwemvest, maar een verwijzing naar de actrice Mae West.
"V for Victory." Het V-teken op een lucifer doosje.
Een opname van Veere uit 1944. De foto is gemaakt door een Amerikaans vliegtuig uitgerust met camera's.
13 sept 1944, een opname van de Sloedam, de verbinding tussen Walcheren en Beveland. Vele bomkraters zijn zichtbaar.
25 januari 1944, luchtopname van vliegveld Haamstede. Het vliegveld is onklaar gemaakt door Duitsers(zie lijnen op veld).
Grote bronzen "Air Ministry" bel uit WO2. Veelal te vinden op de Engelse vliegvelden.
De klepel van de bel en voorzien van een geknoopt allemanseind.
Voorzien van het "Air Ministry" logo en de codering. 21C/1431.
"G & J", de gieter van deze bel. "G & J" staat voor Gillet & Johnson.
De grootte van de bel is goed te zien. Hier bij een RAF houten "dispersal" hut.
Een Air Ministry dubbele liniaal die tov elkaar verschoven kan worden. Gebruikt door de navigator om een route op een vliegkaart te noteren.
Een prachtig schets boekje hoe de Nederlander de RAF zag. Dit mag niet ontbreken in de WtV collectie.
"Players" sigaretten kaartjes. Deze zaten in een pakje sigaretten. Hier diverse RAF squadron emblemen(crests). Voor de verzamelaar.
Een kort jasje zoals gedragen door Nederlandse marine mensen in Engelse dienst. Veel marinemensen vlogen bij het 320e (Dutch) squadron van de RAF.
Een RAF luchtfoto van Westkapelle. Gemaakt in september 1944, door een vliegtuig van een foto verkenning squa-dron(542e). Een aantal weken voor het zware bombardement.
RAF luchtfoto gemaakt op 14 oktober 1944 door een vliegtuig van het 541e squadron van de RAF. Westkapelle na het bom-bardement op de zeedijk. De zee heeft toegang tot Walcheren.
Een eenvoudig "AM" hulpstuk voor het meten van binnen diameters. Vervolgens kom met een schuifmaat de maat vastgesteld worden.
Een "Air Ministry" houten waterpas met bronzen beslagen. Het Air Ministry logo "AM" met een kroontje) staat in het hout.
Een "Air Ministry" houten waterpas met bronzen beslagen. Voorzien van inch maat verdeling.
Prachtige houten schoenen borstels van paardenhaar. Uiteraard ontbreken de "Air Ministry" markeringen niet.
RAF leren vliegers cap type C. Voorzien van drukknopen om het zuurstofmasker en de vliegersbril te bevestigen. De ontvangers ontbreken in de oorschelpen.
Een originele foto uit 1944 van resultaten van het bombardement op een benzine opslag langs het kanaal Gent-Terneuzen. De vele inslagen zijn het resultaat van meerdere aanvallen.
Diverse blikjes van bekende merken sigaret merken. Ook onder de vliegeniers populair!
Een "Air Ministry" oliespuitje.
US 9th AF Sergeant uniform. Voorzien van kraag emblemen met "US" en het "Air Force" logo. De 9th Air Force werd vanaf de invasie in Frankrijk actief vanuit Engeland.
Een Nederlandse Marine Luchtvaartdienst uniform jas voorzien van een zogenaamde "half wing". Geen vlieger, maar de "T" van telegrafist. Een Nederlands uniform in Engelse RAF dienst.
Een RAF schroevendraaier uit WO2. Voorzien van een jaartal en de tekst "Air Ministry".
Een United States Army Air Force(USAAF) geborduurde "wing". De complete "wing" werd door een piloot gedragen.
Een "Air Ministry marker", een pen met een nummer om in het veld markeringen te maken bijvoorbeeld bij een vliegtuigongeval.
Een kleine parachute van zijde. Deze ging als eerste uit de parachute tas en trok de hoofd chute uit de tas. Een hulp chute van Amerikaanse makelij.
Een "Air Ministry"(AM) instrument om diepte mee te meten. Zoals zovele AM instrumenten zaten deze in een houten kistje.
Een "Air Ministry" soldeerbout. Deze bout werd eerst met de vlam warm gemaakt en vervolgens kon men solderen. Bijvoorbeeld op de standplaats(dispersal) van een vliegtuig.
Ook de koperen pit was voorzien van het "Air Ministry" logo en een jaartal(1939).
Een blik met "biscuits". Uit geworpen vanuit een bommen-werper boven Nederland tijdens operatie "manna", een voedseldropping boven Nederland tijdens de hongerwinter 1944.
Een vooroorlogse helm. Mogelijk van Franse makelij. We zouden graag meer informatie ontvangen van de helm.
Een vooroorlogse helm. Mogelijk van Franse makelij. We zouden graag meer informatie ontvangen van de helm.
Engelse helm van de "RAF Maintenance Unit", de unit die zorg droeg voor het luchtwaardig houden van de vliegtuigen. Zij speelden een belangrijke rol bij het onderhoud. vliegtuigen
Een hand "paddle" die in een reddingsboot(dinghy) te vinden waren. De hand konden onder de elastieken gestoken worden en zo kom men een beetje peddelen!
Uitlaat "stack" van de Merlin. Deze werden direct op de cilin-derkop geschroefd. Bij het aanslaan van de motor zijn vaak vlammen te zien van ontbrandende gassen in deze "stacks".
Prachtig bewerkt doosje met uitgesneden het RAF logo. Ooit ergens op een bureau gestaan van bijvoorbeeld een "Wing Commander!
Een bougie die in zoveel WO2 vliegtuigmotoren gebruikt werden. De kabelaansluiting werd er opgeschroefd voor een veilige bevestiging.
Conische houten stoppen om lekken in een rubberboot(dinghy) te dichten. Deze zijn afkomstig van een in Zeeland neergekomen Engelse bommenwerper.
Engelse "airspeed indicator". Geeft de snelheid van het vliegtuig aan in Miles per Hour(mph). De groene boog is de veilige snelheid, de rode lijn is de min. en max. snelheid.
De snelheidsmeter is voorzien van het "AM" logo en een drukaansluiting(P) en een statische(S) aansluiting. Er wordt druk en statische druk gemeten.
Een Lockheed Ventura van 464 squadron RAF boven Vlissingen. Een bombardement op de Schelde werven.
Douglas Boston 226 RAF boven Vlissingen. Inslagen zijn zichtbaar. Vlissingen, de meest gebombardeerde stad tijdens WO2.
"Kriegsgevagenenpost". Geallieerde vliegers die "Prisoner of War(POW)" gemaakt werden, mochten via het Internationale Rode Kruis brieven schrijven en ontvangen.
Hier voorbeelden van correspondentie tussen een krijgsgevangen gemaakte geallieerde vlieger, die in Duitsland gevangen zat en een Nederlandse familie.
Een overzicht van de militiare RAF geschiedenis van de PH-NET, het vliegtuig van Wings to Victory.
Een Amerikaanse bommenrichter achter zijn vizier. De "Norden Bombsight" was een precisie instrument.
Wings to Victory heeft een bibliotheek met een grote hoeveelheid Luchtoorlog gerelateerde boeken. Hier een boek van de 2TAF die vanaf D-Day 1944 opgericht werd.
Dries van der Poest Clement in zijn Nederlandse Lucht Vaart Afdeling(LVA) uniform. Later vloog hij bij de RAF in Austers.
Een meelzak gedropt boven Nederland. In plaats van bommen. Droppings door Amerikaanse en Engelse bommenwerpers.
Een wervingsadvertentie uit WO2 om vliegeniers te werven voor de Amerikaanse Luchtmacht(USAAF).
Een eerbetoon door J. de Smit aan de bemanning van de Mosquito DZ361. Beide vliegers liggen begraven in Vlissingen.
Linnenkaart uit de Wellington Z1109 die 5 maart 1943 in Zeeland neerkwam. Na 70 jaar uit de Zeeuwse grond gehaald!
Boekdeel. Uit de Wellington Z1109 die 5 maart 1943 in Zeeland neerkwam. Na 70 jaar uit de Zeeuwse grond gehaald!
Het linnen is duidelijk te zien. Uit de Wellington Z1109 die 5 maart 1943 in Zeeland neerkwam. Na 70 jaar in deze conditie!
Frans biljetten afkomstig uit een RAF "Escape Kit". Kon gebruikt worden als vliegeniers in bezet gebied neerkwamen.
Uit de Wellington Z1109 die 5 maart 1943 in Zeeland neerkwam. Na 70 jaar uit de Zeeuwse grond gehaald!
Een model van een V-1. Vergeldingswapen van de Duitsers. Met Antwerpen als doel. Velen zijn in Zeeland neergekomen.
Een Hawker Hurricane wandbord. In Zeeland stortten meer dan 10 Hurricanes neer. Alle crashes zijn in de database te vinden.
Reproductie van een niet officiële RAF badge. Deze werd uitge-reikt door de fabrikant van reddingsvesten en reddingsboten, aan RAF vliegeniers die deze in nood moesten gebruiken.
Amerikaanse(USAAF) binnenschoenen voorzien van verwar-mings elementen. Werden aangesloten op de vlieg overall en deze werd weer aangesloten op het vliegtuig boordnet.
Het merkje van de schoenen. De elektrische vliegpakken waren hard nodig tegen de lage temperatuur op grote hoogte. Soms tot wel -50 graden.
Dinky Toys 678 Air Sea Rescue Launch boot. De "Air Sea Resque" afdeling van de RAF was verantwoordelijk om in het water neergekomen vliegers te redden.
Model van een V-2. Een vergeldingswapen van de Duitsers. Erg moeilijk te bestrijden. Ook gelanceerd vanuit Zeeland!
Een RAF bord met weerinformatie. Beschreven door de Squadron Leader na een geslaagde opdracht.
Een reproductie van een houten RAF bord.
Een luchtfoto van de pier van Vlissingen. Wie weet het nog? Vernietigd door de Duitsers.
Persoonlijke uniform spelden en onderscheidingen van Paul van Buuren. P. van Buuren was KNIL vlieger en vloog o.a. op de B25 Mitchell vliegtuigen.
Gepantserde ruit van de B24 "The Drip" die voor de kust van Domburg neerstortte. 5 nov 1943.Een kogelinslag is zichtbaar.
De ruit aan de kopse kant bekeken. Gelaagd en 5 cm dik. Overigens was er weinig bescherming voor vliegeniers.
Een schets van een 15 jarige Zeeuwse jongeman. Een "P38 Lightning" crash in Zeeland op 22 maart 1944.
Een schets van een 15 jarige Zeeuwse jongeman. Een B17 crasht in Zeeland. 9 augustus 1944.
Kaartjes geleverd in WO2 bij sigaretten. Erg populair en heel veel onderwerpen waren beschikbaar. Hier serie over de RAF.
Kaart afgedrukt op linnen. Kaart is afkomstig van bemanningslid van de B24 die op 18-09-1944 in Zeeland neerkwam.
Een schets van een 15 jarige Zeeuwse jongeman. Pamfletten en Lichtballen in Zeeland.
Een schets van een 15 jarige Zeeuwse jongeman. Vliegtuigen gevangen in zoeklichten.
Een schets van een 15 jarige Zeeuwse jongeman. Gecrashed Duits vliegtuig.
AM Form 541, het "Operations Record Book(ORB)." Elk RAF squadron had een ORB. Laten we het form nader bekijken.
Deze ORB is van 626 squadron van RAF Bomber Command. van oktober 1944. Alle vluchtdetails staan erin vermeld.
Het ORB vermeld het bombarderen op 3 oktober van de dijken bij Westkapelle. Met de namen van meerdere bemanningen.
Met informatie over de bommen, het weer, vlieghoogte, vliegrichting en snelheid. Bommen met vertraging(time delay).
Herbert Davy, ons erelid, vloog mee als staartschutter in de Lancaster R2 PA990. Een vluchtduur van 2.5 uur.
Wings to Victory is lid van het Platform Online Musea. www.online-musea.nl
De flyer van de stichting Wings to Victory.
Het Luchtmacht(LVA) uniform van Barend van Steenbergen. Collectie Wings to Victory.
In de "dinghy"(reddingsboot) bevond zich ook een handpomp. Na 70 jaar uit de Zeeuwse klei gehaald en de pomp werkt nog! Alle geborgen delen zijn in prima conditie!
De reddingsboot van de Wellington Z1109. Deze bommen-werper stortte neer bij Breskens op 5 maart 1943. In 2013 werden veel onderdelen veilig gesteld, waaronder de boot.
Het label aan de boot voorzien van het serienummer van het vliegtuig. Z1109. Voor meer informatie zie de WtV database.
Het type plaatje van een FW-190 vliegtuig met het serienummer. Dit plaatje is na de crash door een inwoner van Waarde van het vliegtuig geschroefd. 9 april 1943.
Het monument voor een Lancaster bemanning te Krabbendijke. 7 bemanningsleden kwamen op 12 mei 1944 om toen dit vliegtuig zich in de Noorddijk boorde. Zie database voor meer.
Een militair houten wachthuisje van Nederlandse makelij. Door vrijwilligers van WtV geheel gerestaureerd.
Olieluikje van de Spitfire die op 18-09-1944 bij Krabbendijke neerstortte. De piloot Dworski kwam daarbij om het leven. Het luikje werd geborgen door Dhr Vogelaar.
"Runway light" afkomstig van vliegveld Scampton Engeland. Langs beide zijden van de landingsbaan stonden deze lichten en dienden als baanverlichting voor nachtlandingen.
Een stroomverdeler van een P47 Thunderbolt die op 13 mei 1944 bij Wolphaartsdijk neer kwam na een motorstoring. Captain William B. Taylor werd POW. Zie verder de database.
RAF piloot is eenpersoons reddingsboot(dinghy) voorzien van een zeil en de nodige attributen.
Officier USAAF in Service Dress uniform.
Marine Luchtvaartdienst in Engeland WO2. Mix van Engelse en Nederlandse kledij. En natuurlijk op klompen.
Marine Luchtvaartdienst in Engeland WO2.
USAAF mechanic uit WO2. Zij zorgden voor de luchtwaardigheid van de vele vliegtuigen.
Luchtvaart Afdeling(LVA) vliegenier in gala tenue.
IMG 20220911 220131
IMG 20220911 220017
IMG 20220911 215906
IMG 20220911 215732
IMG 20220911 215529
IMG 20220911 215400
IMG 20220911 215148
IMG 20220911 180849
IMG 20220911 180217
1663094426026
IMG 20220911 141319
20220916 220001
20220916 220010
20220916 220020
20220916 220029
20220916 220039
20220916 221135
20220916 221146
20220930 093301
20220930 093635
20220930 093602 0
De lamp codering.
V1 vliegende bom richtingsroer.
Air Ministry lamp gevuld met petroleum en lont om de landingsbaan te verlichten. Lampen werden langs de baan gezet.
De haken om de chute aan het harnas te bevestigen.
Reliance, de fabrikant van de USAAF chute. Gebruikt door vliegtuigbemanningen. In geval van nood kon de chute met 1 beweging vastgemaakt worden.
USAAF buikchute type A-3
Gewonde USAAF WO2 vliegenier. Zojuist geland aan zijn chute na uit zijn vliegtuig gesprongen te zijn. Eerst verzorgd en een sigaret. Uitrusting heeft hij nog aan.
Marine Luchtvaartdienst WO2 in Engeland.
Marine Luchtvaartdienst vlieger WO2. Met Nederlandse pet en jas en "wing". Met een RAF broek en schoenen.
Franse piloot met vliegoverall en RAF B-cap. Franse vliegeniers hebben in 1940 nog gevochten in Zeeland.
Officier(Luitenant) USAAF WO2.