Sopwith Camel Bouw
In juni 2015 is de stichting gestart met de bouw van een replica van een Sopwith Camel.
Wings to Victory is gevraagd om medewerking te verlenen aan het bouwen van een 1:1 replica van een 1e wereldoorlog vliegtuig, een Sopwith Camel. De Sopwith Camel is zonder twijfel het meest bekende Engelse jachtvliegtuig uit wereldoorlog 1. Met dit vliegtuig, een eenpersoons tweedekker jachtvliegtuig werden de meeste overwinningen behaald op de Duitse vijand.
De reden voor de bouw van deze replica is het feit dat het op 22 december 2016, precies 100 jaar geleden was dat dit vliegtuig voor het eerst het luchtruim koos.
Naast het 100 jarige jubileum is het ook een eerbetoon aan alle geallieerde vliegers uit de periode 1914-1918.
Voor Wings to Victory een passend project, om naast het gedenken van de vliegeniers uit wereldoorlog 2 ook een vergelijkbaar eerbetoon te maken naar de vliegers uit wereldoorlog 1. Diverse medewerkers van Wings to Victory zijn bevoegd om een dergelijk project naar een luchtwaardige status te begeleiden.
De Sopwith Camel heeft zelfs een link met Zeeland. Ondanks dat Nederland neutraal was in de 1e wereldoorlog, landden er meerdere vliegtuigen uit diverse landen op Zeeuws grondgebied. Al deze vliegtuigen werden in beslag genomen en toegevoegd aan de Nederlandse Luchtmacht. Deze bestond dan ook uit een variëteit van vliegtuigen. Zo landde er op 7 oktober 1918 een Sopwith Camel te Groede, Zeeuws Vlaanderen. Deze Camel met serienummer E1537 werd geïnterneerd als S226 van de Nederlandse Luchtmacht.
Op de Noorderbegraafplaats te Vlissingen liggen een aantal WO1 vliegers begraven die met een Sopwith Camel in zee terecht gekomen zijn. Hun lichamen spoelden in Zeeland aan.
Sopwith Camel Informatie:
Informatie Sopwith Camel origineel-Sopwith Camel Replica-vliegen in WO1: /data/_uploaded/Sopwith%20Camel_1.pdf
Tekeningen Sopwith Camel Replica: /data/_uploaded/Sopwith%20Camel%20Tekeningen.pdf
Instructie Manual Sopwith Camel Replica: /data/_uploaded/Sopwith%20Camel%20Instructie%20Manual.pdf
Links:
Leverancier van de replica Sopwith camel: http://www.airdromeaeroplanes.com/sopwithcamel.htmlLe
Leverancier van de motor: http://www.rotecradialengines.com/
Leverancier van vliegtuig onderdelen: http://www.lasaero.com/site
Sopwith Camel onderdelen: http://aerovintagespares.com/avspares/Control_grip__SL_167___Complete_with_tubular_column__Pup___Camel_.html
Sopwith Camel onderdelen: http://www.johnsshawaviation.co.uk/wordpress/items-for-sale/
Sopwith Camel instrument paneel: http://sopwith-simpit.blogspot.nl/2006/09/instrument-panel-design_19.html
Splitsen van stuurkabels: http://thevintageaviator.co.nz/reference/cable-splicing
Bekledingsmateriaal; Irish Linen: http://thevintageaviator.co.nz/reference/working-irish-linen
Bekleden in WO1: http://thevintageaviator.co.nz/projects/albatros-dva/covering-albatros-dva
Restauratie Sopwith Camel: http://www.johnsshawaviation.co.uk/wordpress/sopwith-camel-f1-2/sopwith-camel-introduction/
Belgian Sopwith Camel: http://www.belgian-wings.be/Webpages/Navigator/Photos/MilltaryPics/ww1_precurseurs/Sopwith%20Camel.htm
Foto's van de voortgang van het project vind U hier onder.