Schelde vliegtuigbouw
Wie over 'luchtvaart in Vlissingen' spreekt zal zeker niet voorbij mogen gaan aan de grote vliegtuigbouwactiviteiten van de bekende scheepswerf Kon.Mij. 'De Schelde"(KMS). In het crisisjaar 1934 maakte directeur Arie Smit bekend dat men de vliegtuigafdeling van H. Pander en Zn uit Den Haag wilde overnemen. De scheepswerf die voor de Kon.Marine werkte, zag iets in een afdeling vliegtuigbouw, om mogelijk ook vliegboten te gaan bouwen voor de Marine. Dit gelukte later want er kwam een order voor Dornier D024 vliegboten, waarvoor De Schelde de vleugels bouwde en Aviolanda de rompen. Met de overname van Pandervliegtuigbouw kwam ook constructeur T.E. Slot (bekend als bouwer van de Pander 'Postjager'), mee naar Vlissingen, die nu in een geheel nieuwe omgeving kwam te werken. Het was juist in de tijd dat de populaire Franse 'Pou du Ciel' (Hemelluis), veel aandacht kreeg in de internationale luchtvaartwereld. Dit eenpersoons toestelletje voor de 'kleine luchtvaartman' was voor weinig geld zelf te bouwen. Theo Slot, die intussen een 4 persoons zakenvliegtuig, de S12 PH KGH, voor de industrieel K. Geus van den Heuvel had gebouwd, (de proefvlucht was in mei 1935, door invlieger Sam de Mul), kreeg opdracht van de Schelde directie om ook eens iets te ontwerpen op kleinschalig gebied. Hij kwam eind 1935 met de 'Scheldemusch', een kleine tweedekker met duwschroef, eenvoudig te besturen, die betrouwbaarder was dan de Franse 'Hemelluis'. Vlieger W. Rademaker van de NV van Melle maakte in november 1935 de eerste vluchten met dit bijzondere vliegtuigje. Het toestel van 200 kg was bestemd voor de aankomende sportvlieger en er hing een prijskaartje aan van ongeveer f 2.500. Het motorvermogen vond men iets te gering en de productie bleef beperkt tot een zestal toestellen. Tussendoor kwam Slot ook nog met de Scheldemeeuw, een unieke uitvoering in de vorm van een kleine vliegboot, door hemzelf proefgevlogen in juni 1936 bij Veere. Die moest in het Nederlandse waterland toch wel een goede kans hebben. Dat bleek niet waar te zijn. Er is helaas maar één Scheldemeeuw gebouwd. Deze toestellen zouden heden (met veel succes!) in de categorie 'Ultra Lichte Vliegtuigen'(ULV) thuishoren. Constructeur Theo Slot heeft nog enkele ontwerpen gemaakt, de S20 en S21, een snelle militaire jager, maar in 1940 maakte de oorlog een eind aan deze productiviteit. Theo E. Slot, die in de 20 er en 30 er jaren veel bekende typen Pander sportvliegtuigen bouwde en in 1948 als adviseur in dienst trad bij vliegtuigfabriek Frits Diepen, overleed in oktober 1949 op 54 jarige leeftijd in Den Haag.
Bekijk hier een oude opname van de Scheldemusch en Scheldemeeuw.
In de jaren vijftig werden er opnieuw vliegtuigen gebouwd. Het werd nu de Saab Safir 91 die in licentie gebouwd werd voor Saab Zweden.
Werktuigkundige Jensen in de Scheldemeeuw bij Vliegkamp Veere,
PH-AMG Scheldemusch.
Werktuigkundige Jensen in de Scheldemeeuw. Veere vliegkamp.
Schelde vliegtuigbouw ontwerp S-21.
Bucker Jungmeister, een Duitse trainer en geschikt aerobatic. In licentie bij de Schelde.
Ontwerper Theo Slot in de Meeuw.
Saab Safir S91 licentiebouw door de Schelde Vlissingen.
Ontwerp S-20 Schelde. Een vierzitter van kort voor de oorlog.
De Schelde S-20 in militaire beschildering.
IMG 4352
IMG 4353
IMG 4354
IMG 4355
IMG 4356
IMG 4357
IMG 4358
IMG 4359
IMG 4360
IMG 4361
IMG 4362
IMG 4363
IMG 4364
IMG 4365
IMG 4366
IMG 4367
IMG 4368
IMG 4369
IMG 4373
IMG 4375
IMG 4377
IMG 4378
IMG 4380
IMG 4384
IMG 4385
IMG 4387
IMG 4388
IMG 4389
IMG 4390
waalhaven%2012%20juni%201937%20scheldemus
IMG 4374
20230103 152437
20230103 152549
20230103 152708
20230103 152723
20230103 152729
20230103 152733
20230103 152741
20230103 152747
20230103 152753
20230103 152757
20230103 152808
20230103 152816
20230103 152822
20230103 152827
20230103 152832
20230103 152837
20230103 152854
20230103 152903
20230103 152945
20230103 153031
20230103 153044
20230103 153051
20230103 153104
20230103 153116
20230103 153120
20230103 153126
20230103 153130
20230103 153134
20230103 153143
20230103 153146
20230103 153153
20230103 153159
20230103 153428
20230103 153433
20230103 153646
20230103 153206