PH-UCS

Eigenaar                              :  Beerens, J.H.A.M.

                                                 Achterstraat 10a,

                                                 4911 AZ Den Hout.

Type luchtvaartuig              :  Piper L-4J Cub (restauratie)                    

                                                 s/n 13228 (army reg.: 45-4488)

                                                 PH-UCS

                                                 bouwjaar 1944/1945

Ontwerper / Constructeur    :  Piper Aircraft Corporation

Technische gegevens airframe                   

Hoogte                              :    2.60                 m.        

Spanwijdte                        :  10.73                m.

Lengte                               :    6.82                 m.        

Vleugeloppervlak             :  17.51                 m2.

Leeggewicht                     :  375                    Kg.

Max. Vlieggewicht            :  554                    Kg.

Tankinhoud                        :  70                      L.

Aantal tanks                       :  2

Landingsgestel                

Staartwiel / driewiel            : staartwiel

Vast / intrekbaar.               :  vast

Motor                              

Merk / Type                       :  Continental A-65-8F

Vermogen                         :  65                      Pk.

Propeller                         

Merk / Type                       :  Hoffmann HO14-183-95

Diameter / spoed               :  183      / 95         cm.

Vliegcapaciteiten             

Max. snelheid                    :  106                    Kts (ruim 190 km/u)       

Startlengte                         :  100                    m.

Min. snelheid                     :   38                     mph. (ruim 60 km/u)      

Landingslengte                  :  102                    m.

Vliegduur                            :   4                       uren

Project historie NVAV                                    

Datum van projectinschrijving: 31 december 1981, zie onder bij (*)

Verkregen registratie          :  PH - UCS (is de bestaande registratie sedert 1947)

Datum van 1e vlucht             :  3 januari 1945 (eerste vlucht na nieuwbouw) en

                                                14 januari 1994 (na 13 jaar restauratie)

1e bouwer                             :  Piper Aircraft Corporation (1944)

Huidige bouwer/vlieger       :  J.H.A.M. (Hans) Beerens, sedert 1981

Het vliegtuig is, van 1994 tot 2013 na de restauratie, geschilderd in het camouflageschema uit 1947van 17VARWA, een artillerie waarnemingseenheid van het KNIL in Nederlands Indië, met de militaire registratie R-345. In 2013 werd de kist overgespoten in D-Day striping.

Het verhaal achter dit vliegtuig:

In de oorlog was de Piper Cub steeds het eerste geallieerde vliegtuig dat op de invasiestranden van Italië en Frankrijk landde. Het vliegtuig begon zijn carrière als sportvliegtuig. Amerikanen noemden alle sportvliegtuigen voor de oorlog “Piper Cubs”, omdat het de Volkswagen Kever onder de vliegtuigen was. Begonnen met 40 pk, daarna met 50 pk, en vervolgens in 1940 met zelfs 65 pk …Later werd het vliegtuig doorontwikkeld tot Super Cub met 90, 125, 135, 150 pk!

Mijnheer William (Bill) Piper verkocht zijn Cubs als auto’s: Je kreeg er bij de aanschaf in 1937, na betaling van $ 995,00 een vliegopleiding bij cadeau. Toen de Amerikanen in 1942 bij de oorlog werden betrokken had die mijnheer Piper een goed idee. Hij stelde bij legeroefeningen aan de generaals een paar Piper Cubs beschikbaar om hen een paar extra ogen te geven voor artilleriewaarneming en vuurgeleiding. Het werkte en het Amerikaanse leger kocht er duizenden. Na zestig jaar zijn ze zeldzaam aan het worden: Een paar “originele met 65 pk-motor” vliegen nog in Nederland.

De Piper Cub L-4 en de Auster hebben overeenkomsten.

De Piper was het Amerikaanse origineel uit de dertiger jaren, waarbij de L staat voor “liaison”, ofwel waarneming- en verbindingsvliegtuig.

De Engelsen voegden aan de Auster de letters A.O.P. toe. Air Observation Post. Duidelijk!

In 1944 is dit vliegtuig gebouwd en in 1945 is het bij de 8ste Amerikaanse Army Airforce in dienst gesteld. De oorlog was na korte tijd voorbij en het vliegtuig werd in een container ingepakt. Slechts 133 uur had het in Amerika gevlogen.

In 1947 kreeg het een goede bestemming: Als vorm van Marshallhulp werd het verscheept naar Nederland, om de sportvliegerij weer nieuw leven in te blazen. Het kreeg de registratie PH-UCS en omdat een vliegtuig in die tijd in Nederland (net als een auto) maar één keer een kenteken krijgt bleef het deze registratie houden (vliegend, hangend in een museum, onder restauratie en wéér vliegend) tot op dit moment. De PH-UCS kent een bewogen leven, dat in Nederland begon met een “diensttijd” bij de NLS, de Nationale Luchtvaartschool. Van 1947 tot 1967 werden er bijna 5.600 uur lessen mee gevlogen. Voor spotprijzen aanvankelijk (tussen de 40 en 60 gulden per uur) maar later werd dit wel iets meer. De huidige uurprijs ligt tegen de € 200,00! In die 5.600 lesuren gebeurde het een en ander: een nieuwe motor, een botsing op de grond met andere vliegtuigen, een noodlanding omdat de benzine op was, etc.

In 1967 was de technische levensduur voorbij. Modernere vliegtuigen namen de rol van dit uitstekende lesvliegtuig over. In die nieuwerwetse vliegtuigen zaten meer instrumenten, een neuswiellandingsgestel in plaats van een staartwiel en vooral motoren met meer pk’s dan de schamele 65 van deze Piper Cub, waarvan het ontwerp uit de dertiger jaren stamt. Een paar particulieren kochten het vliegtuig van de NLS voor weinig geld en vlogen er de laatste uren mee tot in 1969. De huur van de hangaar werd op een gegeven moment niet meer betaald en het vliegtuig leek voorgoed uitgevlogen. In het holst van een nacht werd het gedemonteerd, achter op de trekhaak van een auto gebonden en van het vliegveld Seppe naar Veghel gereden. Daar was een museum “Bevrijdende Vleugels” van ene mijnheer Driessen aan de Zuidkade……  Het verhaal gaat dat men daar de motor nog één keer buiten heeft gestart.

De jaren gingen voorbij totdat zich een verzamelaar van historische vliegtuigen uit Hilversum meldde. Het gaat om de opmerkelijke, door velen gerespecteerde, maar zeer eigenzinnige Wim Daams, de eigenaar van Skylight (rondvluchten, luchtschrijverij, etc.). Hij nam deze Piper Cub voor 1.500 gulden mee bij de aankoop van een Fokker S-11. Het punt was, dat hij een “zusje” van de UCS (de UCH) had vliegen en wellicht waren de onderdelen van de UCS goed genoeg om de UCH in de lucht te houden….. Nee, dat ging niet door, want in maart 1980 meldde zich in Hilversum een onbevangen jongeling (zie foto boven, 30 jaar later) met de vraag of “hij mocht proberen om de UCS weer in de lucht te krijgen”. Dat mocht. Sterker nog, twee weken later stond het complete vliegtuig in onderdelen in een garage bij zijn woonhuis in Oosterhout. De Rijksluchtvaartdienst wilde aanvankelijk niet meewerken. Hun reactie was, dat ze “niet wilden dat iedereen met een oude Cessna in een garage zich bij hen zou melden…”.

Maar men gaf na lang aandringen toestemming (*) voor een restauratie aan het woonadres van deze amateurvliegtuigbouwer. Ik was namelijk lid van de Vereniging van Nederlandse Vliegtuigbouwers (NVAV) en contactpersoon tussen de RLD (nu ILT). Niet dat dit het veel makkelijker maakte, maar toen op een goed moment zeer ervaren Fokkermedewerkers aangaven dat ze de restauratie wilden begeleiden kwam, onder strikte voorwaarden, de toestemming. Slechts drie vliegtuigen in de Nederlandse geschiedenis kwamen zover: de PH-OOO, de PH-FUN, de PH-UCS. Een ervan vliegt.

Na 13 jaar rolde het vliegtuig weer naar buiten, nadat het laswerk in orde was gemaakt, de motor was gereviseerd en alles opnieuw, met behulp van mijn vriend Leo van Zundert uit Dorst, werd bekleed en gespoten. De eerste technisch begeleider was Jan Schenk (DDA, etc.), maar ook Kees Struik leerde me destijds het bekleden van de UCS en hij was het die me de laatste jaren van de restauratie technisch begeleidde. Aardig om te vertellen is in dit verband dat Kees en zijn vriend Dick de Ruiter in 1992 aanboden om de romp firewall forward op te bouwen in de werkplaats van Dick in Wolphaartsdijk! Bij Vliegwerk Holland is de kist daarna geassembleerd.

In 1994 werd de eerste vlucht na restauratie gemaakt op het vliegveld Midden-Zeeland door Kees Struik. De UCS (inmiddels ook van de Zeeuwse nationaliteit) staat uiteraard gestationeerd op Midden-Zeeland.

Ik kreeg in november 1964 mijn luchtdoop en mocht op 10 juli 1965 voor het eerst solo met een zweefvliegtuig, maar een heel bijzonder moment volgde in 1994 toen ik door mijn instructeur, Charles Bertels (vandaar de naam “Charles” op de neus) de eerste keer alleen met mijn zelf gerestaureerde motorvliegtuig de lucht in werd gestuurd. De UCS en ik hebben samen al 500 uur gevlogen en veel beleefd: Open Dagen van de Luchtmacht bezocht van Twenthe tot Leeuwarden en Gilze-Rijen, naar Texel, Drachten, Hoogeveen, Teuge, Hilversum, Beek, maar ook naar vele Belgische velden.

In 2005 en 2009 hebben “we” een eigen veldje gehad naast mijn huis in Den Hout.